במאמר הבא נפרש מושגים בסיסיים בתחום השיווק הדיגיטלי כדי שתוכלו להכיר וללמוד את השפה המקצועית כמנהלי מדיה:
שיווק דיגיטלי:
תחום שמטרתו לשווק מוצרים או שירותים באמצעות טכנולוגיות דיגיטליות, בעיקר דרך האינטרנט אבל גם דרך ערוצים אחרים כמו הודעות SMS וואטסאפ, וכדומה
פוסט אורגני :
מדובר בתוכן שמשתמשים רגילים או עסקים מפרסמים במדיה החברתית ללא תשלום.
הפוסט מגיע לעוקבים של העמוד ולאנשים שמחפשים את התגיות שהוזנו בפוסט.
פוסט:
יצירת תוכן חדש באינטרנט או ברשתות חברתיות. זה יכול להיות תגובה לפוסט של מישהו אחר, או יצירת תוכן חדש לחלוטין. פוסטים יכולים להכיל טקסט, תמונות, סרטונים, קישורים, ועוד.
סטורי:
ברשתות החברתיות, כמו אינסטגרם ופייסבוק, סטורי הוא תוכן שמתחדש ומתעדכן לעיתים קרובות, אבל מתחמק אחרי 24 שעות. זה מאפשר לחברות לחלוק תוכן בצורה יותר אינטימית ולא רשמית, ולהגיע לקהל שלהם בצורה מהירה ואישית יותר.
האשטג (#) :
האשטג הוא סימן המשמש ברשתות חברתיות לקישור מסרים בנושא מסוים. בעזרת האשטג, ניתן לארגן תוכן, לפרסם תוכן לקהל רחב ולשתף פעולה עם משתמשים אחרים על פי נושאים משותפים.
כתיבה אופליין:
כתיבה שיווקית לאופליין היא כתיבה שמתבצעת למטרות שיווק במדיות שאינן מקוונות, כמו עיתונים, מגזינים, פרסומות טלוויזיה, רדיו, וכדומה.
כתיבה אונליין :
כתיבה שיווקית לאונליין היא כתיבה שמתבצעת למטרות שיווק במדיות מקוונות, כמו אתרים, מדיה חברתית, דואר אלקטרוני, רשתות חברתיות וכדומה.
דוגמה למשבר שיכול לקרות במדיה החברתית :
דוגמה למשבר שיכול לקרות במדיה החברתית היא פרסום של תוכן שנעשה במודע או לא במודע אשר מזעזע או מעליב אנשים אחרים, שגיאה במידע שנמסר לקהל, או תגובה לא מתאימה לתלונה של לקוח כאשר הפרסום של זה יגרור הד נרחב בציבור.
אופטימיזציה:
אופטימיזציה היא התאמה או שיפור של מערכת או תהליך בשיווק כדי להפוך אותו ליעיל יותר או להשיג תוצאות טובות יותר בדר"כ מתבסס על מחקרים ונתוני עבר.
פיקסלים:
קטע קוד שמוצב באתר אינטרנט ומאפשר מעקב אחר התנהגות המשתמשים – שימושים עיקריים בניית קהלי יעד לפרסום חוזר, ומדידת התנהגות באתר.
חיבור נכס דיגיטלי :
חיבור נכס דיגיטלי הוא התהליך של שיווק, ניהול ושימוש בנכסים דיגיטליים של החברה, כמו תמונות, וידאו, תוכן, מידע על מותג ועוד. ובעזרת תהליך חיבור הנכס סוכנויות או בעלי מקצוע בתחום השיווק יכולים לעשות פעולות שיווקיות בשמם של בעלי העסקים אותם הם מייציגים.
התאמות בידים:
זהו תהליך אוטפטימיזציה של ניהול קמפיין שבו בודקים את עלויות הקליקים ומשנים בהתאם את העלות כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר.
אלה הם שינויים או תיקונים שמתבצעים באופן ידני, בניגוד לשינויים שמתבצעים באופן אוטומטי.
קליק בייט :
מונח המתאר משפט שיווקי הנועד למשוך את הגולש ולהקליק עליו זאת כדי להעביר את הגולש לעמוד היעודי ששם או שיעשה פעולה כלשהי להשארת פרטים או בשימוש הפיקסל לטרגט אותו כקהל יעד לפרסום חוזר.
לדוג': "אל תאמינו מה קרה לעומר אדם – לחצו כאן"
המונח לא מתאר שום דבר רק גורם לכל המתעניינים בעומר אדם סקרנות ומניע לפעולה ללחוץ על הקליק.
מספר וירטואלי :
מספר וירטואלי הוא מספר טלפון שאינו מחובר לקו טלפון פיזי, אלא מנותב באמצעות האינטרנט למספר פיזי. כלומר, באתר יכול להיות מוצג מספר אינטרנטי כאשר הגולש מחייג הוא ברקע מנותב למספר הפיזי שלו. יכולת השידור האינטרנטית מקנה תועלות רבות כגון הקלטת שיחות, מדידת ביצועים לכל שיחה ועוד.
CONSIST (צ'אטבוט ותהליכי אוטומציה) :
CONSIST היא פלטפורמה לבניית צ'אטבוטים ותהליכים אוטומטיים. היא מאפשרת לחברות ליצור צ'אטבוטים שמסייעים בתהליכים שונים, כמו שירות לקוחות, מכירות, שיווק ועוד.
מערכת דיוור :
מערכת דיוור היא כלי שמאפשר לחברות לשלוח מיילים לרשימת מנויים. היא יכולה לכלול כלים לניהול רשימת המנויים, יצירת תוכן למיילים, שליחת המיילים ומעקב אחר התוצאות.
בריף :
הוא מסמך שמכיל הוראות, מטרות ומידע אחר שמיועד לעזור למעצב, לפרסום או לצוות שיווק בהבנת מה הלקוח או החברה רוצים להשיג. במסגרת השיווק הדיגיטלי, הבריף יכול להכיל מידע על מטרות הקידום, החלומות והרצונות של הלקוח, המוצר או השירות שנפרסם, הקהל המכוון, המערכת המדיה הדיגיטלית המועדפת, התקציב והלוח הזמנים.
SEO (אופטימיזציה למנועי חיפוש):
זהו תהליך שבו משתדלים לשפר את החשיפה של אתר או דף ברשת בתוצאות החיפוש האורגניות של מנועי החיפוש, כמו גוגל. התהליך מתבצע דרך שימוש במילות מפתח מתאימות, יצירת תוכן מותאם, שיפור זמני טעינה של הדף ועוד הרבה דברים אחרים.
מדיה חברתית:
פלטפורמות כמו Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn ועוד, שמאפשרות לחברות להתקשר באופן ישיר עם הקהל שלהן, לבנות קהלים, לשפר את החשיפה של המותג שלהן, ולשתף תוכן ומבצעים.
A/B Testing:
ניסוי בו משווים שני גרסאות של דף אינטרנט, מייל, פרסומת וכו', כדי לראות איזה מהם מביא לתוצאות הטובות ביותר.
באנר (Banner):
פרסומת דיגיטלית שמופיעה באתרים, מאפשרת למפרסם לפרסם את המותג שלו באתרים שונים ולהגיע לקהל רחב.
דף נחיתה:
דף באתר שמטרתו להמרת מבקרים ללקוחות או להובילם לביצוע פעולה מסוימת, כמו הרשמה לרשימת דיוור או קנייה של מוצר.
המרה (Conversion):
הפעולה שמטרתה להמיר מבקר אתר ללקוח, יכולה להיות כל פעולה שהלקוח עשה שעשויה להוביל למכירה, לדוגמה הרשמה לרשימת דיוור, הורדת מדריך, קנייה של מוצר וכו'.
הנעה לפעולה:
טקסט, כפתור או תמונה שמטרתם לעודד את המשתמשים לבצע פעולה מסוימת.
הופעות ייחודיות / Reach / Unique Impressios:
מדד שמודד את מספר האנשים הייחודיים שראו תוכן מסוים.
IMP – IMPRESSION – חשיפה:
סך הפעמים בהן פרסומת מסוימת הוצגה, לא משנה אם לאותו משתמש מספר פעמים.
טראפיק (Traffic):
כמות המבקרים שמגיעים לאתר או לדף מסוים.
יחס הקלקה – CTR – Click Through Rate:
מדד שמודד את היחס בין מספר החשיפות של פרסומת למספר הלחיצות שביצעו עליה.
קהל דומה – Lookalike Audience:
קהל שנוצר במערכת של פלטפורמת שיווק (כמו Facebook או Google) בהתאם למאפיינים של קהל שכבר קיים ומשתמש במוצר או שירות.
קריאה לפעולה – CTA – Call to Action:
טקסט, כפתור או תמונה שמטרתם לעודד את המשתמשים לבצע פעולה מסוימת.
ליד – Lead :
מידע על אדם או ארגון שנאסף במהלך פעולות שיווק, ושיכול להיות מועמד פוטנציאלי להפוך ללקוח.
מחיר להמרה – Cost Per Aquisition / CPA / Cost Per Action :
מודעת פרסום בה המפרסם משלם רק כאשר המשתמש מבצע פעולה מסוימת, כמו הרשמה או רכישה.
משפך שיווקי :
מודל שמתאר את התהליך שבו משתמשים מגיעים לאתר שלך עד שהופכים ללקוחות.
אנליטיקס (Analytics):
כלי שמאפשר לחברות לאסוף, לנתח ולהבין נתונים על האופן בו משתמשים מתנהלים עם המותג שלהן באתר האינטרנט.
פרסום PUSH – פרסום ב"דחיפה" :
שיטת שיווק שבה החברה "דוחפת" את המוצר או השירות שלה ללקוח, לדוגמה באמצעות מיילים או פרסומות בפייסבוק ואינסטגרם.
פרסום PULL – פרסום ב"משיכה":
שיטת שיווק שבה הלקוח צריך את השירות/מוצר ומחפש באופן אקטיבי ברשת, בדר"כ קהל זה יותר בשל לרכוש את המוצר / שירות לדוגמה באמצעות חיפוש בגוגל או ביקור באתר של החברה.
רילז איסטגרם:
סוג של תוכן שניתן ליצור ולשתף באינסטגרם, הכולל וידאו קצרה או מספר תמונות או קליפים וידאו שמשתנים באופן אוטומטי.
שיווק במייל – Email Marketing:
שיטה של שיווק שבה חברות שולחות מיילים לרשימת מנויים שלהן, כדי להודיע על מבצעים, לשתף תוכן מועיל או לעודד החזרה של לקוחות קיימים.
תשלום לפי קליק – PPC – Pay Per Click:
מודל שיווקי בו המפרסם משלם כל פעם שמשתמש לוחץ על המודעה שלו.